Прочетен: 3173 Коментари: 10 Гласове:
Последна промяна: 09.08.2022 07:19
Гост на Васил Върбанов в "Моят плейлист" е Ясен Петров – DJ, радиоводещ, поет
Писал съм за разпространеното сред българската художествено–творческа интелигенция, която няма нищо общо с категорията "интелектуалец", психично заболяване да се обругава реалния социализъм от висотата на професионалния им Хеликон и да си приписват лъжливи дисидентски заслуги или репресии срещу тях. В случая младокът говори само глупости.
Та това конусовидно образувание Ясен Петров, с уважение към талантите му, родено през 1967 година и което към 10.11.1989 година е бил на млечната възраст от 22 години каза :
"Истината е, че един от най–големите проблеми на държавата преди десети ноември беше, че хората нямаха достъп до култура", което смути дори водещия, който незабавно го прекъсна с въпрос за групата, чиято песен беше избрал, защото гостът беше на път да каже нова глупост.
Започна да говори нещо, което беше прекъснато и не се разбра от въпроса на водещия.
В потвърждение на думите му за компенсация след десети ноември ни заля една култура – нашенска и чуждестранна, в която нацията е на път да се удави в буквалния смисъл на думата.
Думата "чуждестранна" се свежда почти изцяло до us–американска, в частност холивудска.
Тази култура обаче смърди, защото е продукт на разлагащото се буржоазно общество.
Не само културата, ние възприехме цялостния модел на us–американския начин на живот, което ни опростачи и застраши националните устои на нацията. Да си спомним гърчеенето.
Видно от предложените от Петров изпълнители и песни в "Моят плейлист" музикантът няма предпочитания, а може би и познания, към Великата рок класика от 60–те, 70–те, та до към средата на 80–те години, а всеки музикант би трябвало да посочва поне една песен от нея.
"В края на осемдесетте години не беше време, ако не си син на партийно величие или поне кандидат–член на ЦК, ще отидеш да следваш [отишъл със стипендия да следва в Гърция], там те ходеха да следват в Москва, което разбира се отрази и на икономиката в последствие", продължава да плеще глупости гостът, нагазвайки и в икономиката.
Кои са "те", "дето ходеха да следват в Москва"? Това бяха отличниците и проявяващите талант. Имам примери с мои съученици. Също и комсомолски активисти, но не посредствени.
С майка биолог и журналист, главен редактор на тогавашното списание "Наука и техника за младежта" и баща биолог в институт на БАН се уредил със стипендия за следване в Гърция?!
А как са се отразили на икономиката училите в Съветския съюз? Ами Сашо Дончев е завършил там – герой на капиталистическия труд, преуспяващ бизнесмен, прогресивен либертарианец; И Красен Станчев е завършил в съветската страна – основател на Института за пазарна икономика (ИПИ) и първи изпълнителен директор, доцент в Софийския университет "Свети Климент Охридски", управител на КС2 ЕООД, народен представител.
Достойни строители на модерната пазарна икономика в Отечеството.
"Държава в която Лили Иванова е мегазвездата на българската попмузика 45–50 години за мене няма да загине. Нямам нищо против нея. Но не може ли за това време да се появят и други. Проблемът е, че не се интересуваме. Не се интересуваме от света около нас, вторачени сме в собствената си паничка и консумираме това, което ни се предложи. Не искаме да отворим очите си, може би защото, ако ги отворим ще видим, колко много неща изпускаме", пак се опитва да философства, ама не му се получава на DJ–ят, радиоводещият, поетът.
Българинът изпуска много неща, защото не може да си ги позволи финансово. Аз също.
Трябва ли наред с Лили Иванова да изброяваме другите любими на българския народ естрадни изпълнители. Не е необходимо. Те все още пеят и радват публиката. А рок групите?
Вярно е, че моите музикални предпочитания са приключили в средата на 80–те години на миналия век. Но моят 30 годишен син харесва някой си ALI. Заедно с "Форинър" и рок легендите от 60–те, 70–те и 80–те години. Харесва и "Черната овца", а като ученик лудееше по "Меноуър". Радвам се, че успях да го приобщя да слуша здрав жизнерадостен рок.
Самият Петров е пример на ограничеността, за която говори. Не гледа ли така наречените музикални формати, които вървят по телевизиите. Има млади таланти. Въпросът е, че ги няма композиторите от социализма със собствен стил. Една песен за "Евровизията" не можем да създадем. А гласове има. Но подражаването на us–американската чалга ги обезличава. Което и младо момиче да попиташ в какъв стил предпочита да пее, отговорът е : "аренби".
Абсолютно нищо не разбирам от теорията на музиката, стилове в нея и прочие. Дори не винаги знам песните които слушам по Радио 1 Рок на коя група са. Малко знам и за рока и рок групите. За мен "Слушането на музика е висше душевно удоволствие", съм написал в Книгата Но в случая просто това чувам – "аренби". Да не би това да е най–лесният за пеене стил?
"Тези неща … в България ги е нямало ["Стената" на Пинк флойд, метъла] … Ние изведнъж ни се струпа всичко в началото на 90–те и затова слушаме чалга".
Къде е живяло това софиянче, израсло на площад "Славейков", според сайта "9 месеца"?
Аз като студент в Свищов през 1981–ва година си купих от железарския магазин касета, която съдържаше "Another Brick in the Wall" и още Sympathy, Highway Star и прочие рок парчета.
Имам ВЕФ 206 от 1977 година
, още работи, който на къси вълни хващаше дива рок музика – "Метроном–а" – отделно Белград и Скопие ("Три гонга") и други радиостанции.
А чалгата е културата, която гражданите на социалистическа България нямаха възможност да слушат, и която така жадуваната от Петров демокрация ни даде. Лично Васил Найденов съм чул да се оплаква, че чалгата го изместила от музикалното пространство.
И в тази връзка на страница 35–та
от Книгата съм написал :
"Естрадните ни певци се жалват, че попфолкът ги изместил от сърцата на публиката. Е, вдигайте двата пръста и пейте : "Комунизмът си отива". Затова предпочитам да ги слушам какво пеят, а не какво говорят за миналото си".
А това "Ако трябва да бъда честен", за което съм писал, ме отчая. Абе, Петров, според теб трябва ли да бъдеш винаги честен? На какво де дължат твоите съмнения в такова поведение?
И въпроса на сложния говорещ към простия слушател "Разбираш ли?", както и паразитните изрази "ужасно много, страхотен, готино, кефя се" говорят за беден речник и простотия.
https://bnt.bg/news/yasen-petrov-v-moyat-pleilist-300806news.html
Тагове:
:)))
Баща ми раздразнено ме питаше: Що ги слушаш? Шъ бягаш ли?
...
Толкова години минаха.
А днес некво робо-лале, четейки и диспутирайки постоянно с ВенциВалери, предизвикал чувствата му. Ми така е, влизал си в диспут с Дявола/Сатаната. Ми той Господ, що е господ - не контактува с дявола...
Оня чел дедо Венци за да го разобличава и му търси ахилеса...
Хе-хе, стари нрави: идно времи и яс, те тъка слушАх свубоднъ ивропъ...за да ги разоблича...
Брат ми имаше малко транзисторче "Койо", също хващаше добре западни станции.
09.08.2022 21:28
Живков флиртуваше с тях.
Създадоха се безценни творби – литература, музика, филми.