03.12.2021 08:49 - COROT-Exo-7b

Последна промяна: 03.12.2021 08:52

Преди два дни Европейската космическа агенция разпространи съобщение до пресата (http://www.esa.int/esaSC/SEM7G6XPXPF_index_0.html) за откриването на нова планета - COROT-Exo-7b, която е забележителна с малкия си размер - тя е най-малката планета, която обикаля около друга звезда от главната последователност и по стечение на обстоятелствата орбитата й е такава, че всеки двадесетина часа планетата преминава пред звездата. В астрономията това явление се нарича пасаж (на английски transit) и то позволява:

(1) да се открие планетата по отслабването на блясъка на звездата, защото при пасажа планетата покрива около 1% от повърхността на звездата; френската изследователска група, ръководена от Др. Даниел Руан е използвувала за целта космическия телескоп COROT, създаден специално за търсене на подобни планети; и

(2) да се измери точно диаметъра на планетата, стига да е известен диаметъра на звездата. За щастие звездната астрономия е достатъчно напреднала за да ни каже размера на повечето звезди, а тази, около която обикаля COROT-Exo-7b е от най-тривиалните и благодарение на това колегите са определели, че планетата има радиус само около 1.8 пъти по-голям от радиуса на Земята. Това я прави почти сигурно аналог на Земята - в смисъл че планетата най-вероятно има твърда повърхност, за разлика от газовите гиганти, известни като "горещи" Юпитери или "горещи" Нептуни, каквито бяха повечето от планетите, открити около други звезди до сега (изключение са планетите около пулсарите, който също са малки по размер и най-вероятно имат твърда повърхност).

Надеждите да се разходим по повърхността на новата планета са малки - първо, COROT-Exo-7b се намира на около 450 светлинни години от нас (т.е. разстоянието до COROT-Exo-7b е толкова голямо, че светлината от там до тук пътува 450 години) и второ, планетата е твърде близо до повърхността на звездата - приблизително 24 пъти по-близо, отколкото е разстоянието между Меркурий и Слънцето. Това означава, че на повърхността на новооткритата планета е горещо - температурата на повърхността й е между 1000 и 1500 градуса.

* * *

Какво общо има COROT-Exo-7b с научните приоритети? Само след броени седмици НАСА ще изстреля свой космически телескоп, специализиран за търсене на планети. Той се казва "Кеплер" и в момента текат последните приготовления. А малката маса на новооткритата планета я прави много трудна за потвърждаване по някои от независимите методи, каквито са радиалните скорости или астрометрията. Френските колеги са били изправени пред дилемата да публикуват непотвърдено откритие, или да бъдат изпреварени. Все пак доста от възможните алтернативно обяснения вече са проверени и изключени (за повече информация: http://oklo.org/?p=315#comments).

Откриването на COROT-Exo-7b е забележителен резултат и колегите заслужават поздравления. надявам се резултатът да бъде потвърден. COROT е съвсем малък телескоп откриването на планети от (почти) земен тип не беше планирано - това е един от редките случи когато космическият хардуер надмина очакванията. Американският му аналог Кеплер обаче специално е проектиран за да открива планети от земен тип и следващите няколко години обещават интересни нови резултати. От броя и вида на планетите, които ще открие Кеплер зависи точно каква ще бъде конструкцията на космическия телескоп от следващо поколение - Terrestrial Planet Finder (http://planetquest.jpl.nasa.gov/TPF/tpf_index.cfm), който НАСА планира да през следващото десетилетие.

* * *

Това съобщение беше публикивано в изтрития ми блог на 5.02.2009 г.

«  Март, 2024