Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
08.12.2020 01:51 - IN MEMORIAM: Илия Чубриков (8.01.1935-5.12.2020)
Автор: valio98 Категория: Технологии   
Прочетен: 273 Коментари: 0 Гласове:
1



Отиде си един от героите на моето детство. Пред втората половина на 1970те години баща ми от време на време купуваше вестник „Авто Мото“ (по-късно вестник и списание „Авто Мото Свят“) и аз четях и техническите, и спортните новини. После гледах по телевизията първия, специален етап на рали „Златни Пясъци“ (но не и забележителното рали през 1971 г., което той печели!) – по същество това беше пистово състезание по затворен кръг в курорта „Албена“. Помня, че в началото навигатор беше брат му Кольо, и като хлапета, играехме на братя Чубрикови и печелехме „Златни пясъци“...
Най-близката ми „среща“ с Илия Чубриков беше пътеписа „Петнадесет хиляди победни километра“, който излезе във вестник „Народна Младеж“. Там навигаторът му Калчо Хинов разказваше за победата им в първата обиколка на Средиземно Море през 1979 година – състезание, предшественик на рали-маратоните Париж-Дакар, които започнаха няколко години по-късно. Чубриков и Хинов се състезаваха с „Лада“. Спомням си, че в Северна Африка са карали с пуснато парно, за да подобрят охлаждането на двигателя. Температурата в купето сигурно е била над 50 градуса. И не отваряли прозорците за да не нарушават аеродинамиката на автомобила.
Запомнил съм и друга момент – към края на състезанието в Испания, малко преди да пресекат границата с Франция, се повреждат задните амортисьори на „Ладата“. Не помня дали се скъсали или им изтекло маслото. Можело да се кара с около 60 км/ч, но при по-голяма скорост колата ставала неуправляема. Те продължили известно време така, докато не забелязали, че покрай пътя били (тук цитирам по памет, но съм сигурен, че е почти дословно) „...разхвърляни строителни материали, като край нашенски строеж...“ Спрели и напълнили багажника на „Ладата“ и си казали: „ако се обърнем, да има в какво да си удряме главите“. От претоварването купето легнало на тампоните, които по идея ограничават хода на окачването, автомобилът се стабилизирал. И продължили. Пътят бил хубав – магистрала – можело да се кара със сто и двадесет. Така стигнали до финала първи (снимка с наградата: http://history.rally-club.bg/storage/main.php?g2_itemId=202&g2_imageViewsIndex=1). Само дето на границата френските митничари много се смяли, като видели какво има в багажника на „Ладата“ и се пошегували, че би трябвало да глобят нашия екипаж за незаконен внос на строителни материали.
Съдейки по статиите в пресата, Чубриков е бил доста активен до последно, участвал е в живота на моторните спортове като повече от зрител.
Чубриков и другите като него бяха вдъхновение за хлапетата като мен. Колко врънках за „автомобилни“ книги родителите си, а колко време прекарах „разшифровайки“ тези книги...
Всеки му такива успехи като на Илия Чубриков, и такъв дълъг живот!

image

Повече за Илия Чубриков може да се прочете тук:
https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%98%D0%BB%D0%B8%D1%8F_%D0%A7%D1%83%D0%B1%D1%80%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D0%B2






Гласувай:
1
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: valio98
Категория: Технологии
Прочетен: 569303
Постинги: 414
Коментари: 0
Гласове: 231
Календар
«  Септември, 2021  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930